Kullanıcı gizliliğini tehdit eden popüler uygulamalar açıklandı

Kullanıcı gizliliğini tehdit eden popüler uygulamalar açıklandı

Kullanıcı gizliliğini tehdit eden popüler uygulamalar açıklandı

Tüketici hakları savunucusu Which?, her gün yüz milyonlarca kişi tarafından kullanılan 20 popüler uygulamayı inceledi. Çalışma, bu uygulamaların büyük bir kısmının, kullanıcıların konum bilgisi, mikrofon ve cihazlarındaki dosyalara erişim gibi ‘riskli’ izinler istediğini ortaya koydu.

Uzmanlar, bir uygulama indirirken, hangi izinlere onay verdiğimizi daha dikkatli bir şekilde gözden geçirmemiz gerektiği konusunda uyarıyor. Hızla “onayla” tuşuna basmak, kullanıcı gizliliğimizi uzun vadede tehlikeye atabiliyor.
Which? araştırmacıları, 20 uygulamanın gizlilik ve güvenlik özelliklerini değerlendirmek için siber güvenlik firması Hexiosec ile işbirliği yaptı. Araştırma; WhatsApp, Facebook, Instagram, TikTok gibi sosyal medya devlerinin yanı sıra Amazon, AliExpress, Samsung Smart Things ve Ring Doorbell gibi uygulamaları da kapsıyordu.
Daily Mail’de yer alan habere göre bu 20 uygulama, dünya çapında toplam 28 milyardan fazla kez indirildi. Yani Birleşik Krallık’taki bir yetişkinin telefonunda bu uygulamaların birkaç tanesi mutlaka bulunuyor.
Eğer bir kişi bu 20 uygulamanın tamamını telefonuna indirirse, toplamda 882 izin vermesi gerekecek. Bu da kullanıcıların kişisel verilerine erişimi kolaylaştıracak kadar fazla izni kapsıyor.
Araştırma, Xiaomi Home uygulamasının toplamda 91 izin talep ettiğini ve bunlardan 5’inin ‘riskli’ olduğunu ortaya koydu. Bu riskli izinler arasında mikrofon erişimi, dosya okuma ve hassas konum bilgilerine erişim gibi talepler yer alıyor.
Riskli izinler, kullanıcıların gizliliği için tehlike oluşturabilecek verilerin toplanmasına olanak tanır. Bu veriler, firmaların kullanıcılara son derece doğru reklamlar sunmasına yardımcı olabilir.
AliExpress, kullanıcılarının konum bilgilerine, mikrofonlarına ve cihazlarındaki dosyalara erişim sağlamak için altı adet riskli izin talep etti.
Toplamda, 20 uygulamadan 16’sı, diğer uygulamaların üzerine pencereler açmalarına izin veren bir izin talep etti. Ayrıca 7 uygulama, telefon açıldığında, kullanıcı henüz etkileşimde bulunmasa bile uygulamanın çalışmasını başlatabilecek izinler talep etti.
Bazı uygulamalar, mikrofon erişimi gibi riskli izinlere gerçekten ihtiyaç duyabiliyorlar. Örneğin WhatsApp ya da Ring Doorbell gibi uygulamalar, sesli arama yapabilmek için mikrofon erişimi gerektirebiliyor. Ancak, diğer durumlarda bu izinlerin gerekçeleri daha belirsiz olabiliyor.
Araştırmacılar, bu incelemenin Android telefonlar üzerinden yapıldığını ve izinlerin Apple iOS cihazlarında farklı olabileceğini belirtti. Ancak, kullanıcıların uygulama indirirken, ‘onayla’ tuşuna basmadan önce gerçekten hangi izinleri kabul ettiklerini daha dikkatli bir şekilde gözden geçirmeleri gerektiği vurgulandı.
AÇIKLAMA GELDİ
Meta (WhatsApp, Facebook ve Instagram’ın sahibi), uygulamalarının mikrofonu arka planda çalıştırmadığını ve kullanıcı etkileşimi olmadan hiçbir erişim sağlamadığını belirtti. Ayrıca, mikrofonun ilk kez kullanılması için işletim sisteminden açık bir onay gerektiği vurgulandı.
Samsung ise, SmartThings dahil tüm uygulamalarının Birleşik Krallık veri koruma yasalarına uygun olarak tasarlandığını ifade etti.
TikTok, gizlilik ve güvenliği her ürününde dahil ettiğini ve kullanıcıların sağladığı verilerle birlikte, uygulama işlevselliği, güvenlik ve kullanıcı deneyimini destekleyen verileri topladığını açıkladı.Strava, hassas konum gibi riskli izinlerin, kullanıcıların talepleri doğrultusunda sağlanan hizmetin bir parçası olduğunu belirtti. Amazon, cihaz izinlerinin kullanıcıya ‘yararlı özellikler’ sunmak amacıyla verildiğini ifade etti.AliExpress, hassas konum izninin Birleşik Krallık’ta kullanılmadığını ve mikrofon izninin kullanıcı onayıyla alındığını söyledi.Ring, kullanıcılarının gizliliğini ve güvenliğini korumak için tasarlanmış ürünler sunduklarını ve kişisel verilerin asla satılmadığını belirtti.Temu ise, hassas konum izninin yalnızca adres tamamlama amacıyla kullanıldığını ve Birleşik Krallık pazarında kullanılmadığını açıkladı.Google, Xiaomi, Impulse ve MyFitnessPal ise yorum taleplerine yanıt vermedi.

Benzer Yazılar

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir